Vårfesten 2024

Fest blev det, men inte mycket till vår. Parken runt Ljunglöfska slottet hade börjat grönska men kyla och vind gjorde att den liksom utsikten över Mälaren mot Drottningholm bäst beundrades inifrån. Och inne i slottet var det lätt att trivas.

Vi var 27 medlemmar som först genomförde årsmöte (protokoll sänds ut efter justering), minglade en stund och därefter avnjöt en utmärkt buffé; all heder åt kockar och serveringspersonal! VD Rolf Lenstam gjorde en inspirerad presentation av byggnaden och byggherren Knut Ljunglöf, mer bekant som ”Snuskungen”. Båda är intressanta exempel på vad tiden runt förra sekelskiftet innebar vad gäller samhälls- och affärsliv, arkitektur, kultur och politik. Rolf gav också en guidad tur genom gemaken i denna ”sommarstuga” som han kallade huset. Det byggdes som sommarviste och representationslokal men får sägas väl förtjäna den nuvarande benämningen ”slott”.

Vid kaffet fick vi ett par historier av Mauritz Wallin, upplevda IRL som det heter. De var från senare tid än Snuskungens dagar men doftade av ärtor och varm punsch på ett sätt som väl stämde med den miljö vi satt i. Tack Mauritz!

Som en liten prolog hade vi fått en hälsning från en fiktiv Dalbo i Fjärran Östern som gärna hade velat vara med på vårfesten. Vi som var där förstår honom.

Dalslands Gille besöker Stockholms mest hemliga museum

Det är Pressbyråmuséet på Strandbergsgatan, rakt under Essingeleden vid Hornsberg.
Gillet fick vänta i drygt ett år för att få en besökstid.
Den 5 mars var vi elva personer som möttes upp på adressen där vi bjöds på kaffe och
kanelbulle i en Pressbyråbutik. Därefter slussades vi upp till museet på sjätte våningen där
Folke Lundberg och Birthe Gabrielsson tog emot oss. Båda är djupt engagerade efter ett
långt arbetsliv på Pressbyrån. Deras uppdrag är att hålla kulturarvet levande i kombination
med forskning bland tusentals dokument. De informerade, visade bilder och
inredningsdetaljer från företagets historia mellan 1906 och 1975. År 1976 särskildes
Pressbyråns detaljhandel från distributionsverksamheten och Pressbyrån blev därmed en
renodlad butikskedja med kiosker och butiker. Idag ingår Pressbyrån i REITAN
SERVICEHANDEL SVERIGE AB.
Allt startade 1906 då 59 tidningsutgivare gick samman och bildade AB Svenska
Pressbyrån. Syftet var att säkerställa spridning av det fria ordet i Sverige. Den egna
tidningsförsäljningen skedde genom tågombud och kiosker samtidigt som en
distributionsorganisation skulle leverera tidningar över landet. Det började med
ambulerande tidningsförsäljande pojkar som med en tidningsbunt under armen cirkulerade
vid järnvägsstationer och på tågperronger. Snart fanns det också tidningsförsäljare på
tågen, de kallades ”tågbud”. Det var killar i åldern 13 – 17 år.
På 1950-talet blev flyg, tåg och bil rationella leveranslösningar till de nu 1 200
Pressbyråkioskerna samt till ca 16 000 andra försäljningsställen. På så vis blev Sverige ett
av världens mest tidningsläsande folk. Det hände mycket på vägen fram till dagens
Pressbyråer med sitt breda utbud av varor. Här några glimtar….
Många vykort har sålts med foton från stationer och andra attraktioner från städer och
samhällen. 1932 etablerade Pressbyrån egen vykortstillverkning och snart kunde de
erbjuda 16 000 olika motiv. Det såldes ca 40 miljoner vykort under denna tid.
Pressbyråkioskerna skulle vara en prydnad i väntsalarna betonade Järnvägsstyrelsen.
Namnkunniga arkitekter fick ofta uppdraget, bland dem ingen mindre än arkitekt Ragnar
Östberg som ritade Pressbyråkiosken på Sundsvalls Central. (finns idag på Julita Gård.)
På 1940 installerades konfektyrautomater. På 60-talet fanns 850 automater med frukt,
choklad, tabletter, cigaretter, filmrullar och rakblad. Automaterna avvecklades 1976 på
grund av inbrott och skadegörelse.
Arbetskläder med stil och finess var också viktigt samtidigt som de skulle vara praktiska.
Pressbyrån var också först med att starta Sveriges första glassfabrik och att sälja
”Hygienskt förpackad pinnglass”.
Pressbyrån blev en förebild för många företag, snabba att ställa om och att hitta nya
former och lösningar. Stort TACK till Folke och Birthe för ett intressant museibesök som
gav oss inblick i en genuin svensk företagshistoria under 1900-talet.
Ellionor Moberg